Kaldt regn

by Endre Façon

Jeg dro i felten på fredag og endte opp med en verkende hodepine og lite annet lørdag morgen. Resten av helga gikk med på å snuse etter potensielle saker. Da en stripe med kjølig vårsol vekte meg i dag, var jeg ikke kommet noe lenger.

Men denne tidlige vårdagen forløp såvisst ikke uten hendelser.

Etter noen få timer med avisene på kontoret, banket det på døra og ei brunette kikka inn. Hun blei ikke lenge, men kun kort tid etter banket det på døra igjen – denne gangen en rødtopp.

Hun så ut som hun trengte en drink, så jeg bød på whisky og hun ble sittende og snakke en stund. Endte opp med en avtale om å komme tilbake om noen dager, hun trengte å hente seg inn og jeg ba henne ta med alt av relevant korrespondanse og informasjon. En kan aldri være grundig nok.

Ikke lenge etterpå kom ei ny brunette og banka på døra – hun hadde hørt om meg via en venninne – nå lurte hun på hvilke tjenster jeg kunne tilby. Hun dro etter ca en halv time – uten å ha laget noen avtale.

I dagens aviser kom jeg over en potensiell sak; en anerkjent lokal kunstner har blitt politianmeldt. Det dreier seg om noen bilder, et eller annet av eksplisitt natur. Hvem som har anmeldt kunstneren er ikke kjent. Det er ikke umulig at dette er saken jeg har venta på, men det er tidlig å si noe enda.

Med notisblokk i lomma dro jeg til ett av de lokale møtestedene for å se om jeg kunne plukke opp noe informasjon. Jeg lyktes å komme i kontakt med en kilde som har litt inside informasjon. Hun sa et par ting over ett glass som var verdt å merke seg – ingenting stort – men jeg har ett par spor å følge opp videre.

Idét jeg skal forlate kontoret, er kjølig vårsol erstattet med iskaldt regn.

E.

